Fantsudeitti –improseikkailupeli

Noora Korppi
 
Syksyn 2012 bardileirillä kehiteltiin impron avulla esitettäviä seikkailupelejä. Toinen leirillä syntyneistä peleistä oli nimeltään Fantsudeitti, jonka käsikirjoitus tässä nyt iloksenne ja uudelleenpeluutettavaksi jaetaan. Täytyy tosin mainita, että käsikirjoitusta ei ole aivan loppuun asti suunniteltu, joten pelissä on hyvin tilaa muokkauksille ja uusille lennokkaille ideoille.

Fantsudeitti-pelin tarkoitus kaikessa lyhykäisyydessään on löytää prinsessalle sopiva puoliso erilaisia ehdokkaita deittailemalla. Yleisö toimii pelihahmon eli prinsessan ohjaajana ja tekee valinnat kättennostoäänestyksen perusteella. Prinsessan palvelija(tar) toimii pelinjohtajana ja tarinankertojana. Hänen tehtävänään on esittää yleisölle valintatilanteet vaihtoehtoineen sekä opastaa prinsessaa ja muita pelihahmoja toimimaan.  Pelin kesto on noin 15-20 minuuttia.

Peliä varten tarvitaan siis tietyt hahmot ja heitä esittämään mielellään eri henkilöt:

Pääosakaksikko:
Prinsessa (pelaajan hahmo)
Palvelija (pelinjohtaja)

Deittailtavat puolisoehdokkaat:
Rahakkaan kauppiassuvun poika Voitto
Velhon oppipoika Luigi
Metsän nymfi
Kunniallinen sotilas Sir George

Sivuhahmot:
Kuningatar (ei pakollinen)
Kuningas
Prinssi Yrjö Ällötys

Rooleihin valitaan henkilöt ennen pelin alkua. Palvelijaa esittävän pelinjohtajan on tunnettava peli etukäteen. Deittailtavien puolisoehdokkaiden on hyvä olla perillä oman hahmonsa keskeisimmistä luonteenpiirteistä sekä omien skenaarioittensa kulusta. Kuningattaren on tunnettava pelin perusajatus, sillä hän esittelee pelin lähtötilanteen prinsessalle (kuningattaren puuttuessa myös palvelija voi hoitaa esittelyn). Muiden roolien esittäjien ei tarvitse tietää ennalta juuri mitään.

Pelin kulku:

Pelinjohtaja ja prinsessa esittäytyvät. Valitaan prinsessalle eli pelihahmolle nimi yleisön ehdotusten perusteella.
Intro-skenaario, jossa kuningataräiti esittelee lähtötilanteen prinsessalle: Prinsessa on tullut siihen ikään, että hänen on mentävä naimisiin. Kuningas ehdottaa puolisoksi Prinssi Yrjö Ällötystä (käy esittäytymässä lavalla), mutta prinsessalla on onneksi muitakin vaihtoehtoja. Kuninkaalliseen sukuun sopisi neljä muutakin ehdokasta (ehdokkaiden esittely, kukin pistäytyy lavalla), joihin prinsessa voi tutustua käymällä heidän kanssaan treffeillä. Yhdet treffit sopii järjestää vain kerran viikossa. Hääjuhlaan on aikaa neljä viikkoa, ja juhlaan mennessä prinsessan on tehtävä valintansa.
Ensimmäiset treffit. Yleisö valitsee lähdetäänkö:
Kaupungin hienoimpaan Chez Pierre –ravintolaan tapaamaan kauppiassuvun Voittoa
Velhon tornin takkahuoneeseen tapaamaan velhon oppipoikaa Luigia
Metsälammen äärelle tapaamaan nymfiä
Hevostalleille tapaamaan sotilas Sir Georgea
Pelataan valittu treffiskenaario.
Toiset treffit. Valitaan jäljellä olevista treffipaikoista ja kumppaneista ja pelataan treffiskenaario läpi.
Välikohtaus: Kuningas muistuttaa prinsessaa, että hääjuhlaan on enää kaksi viikkoa. Prinssi Ällötys on vierailulla linnassa, ja kuningas esittelee tämän prinsessalle.
Kolmannet treffit. Valitaan jäljellä olevista vaihtoehdoista ja pelataan treffiskenaario. (Tässä kohdassa voi ehdottaa myös treffejä Prinssi Ällötyksen kanssa, mutta skenaariota ei ole suunniteltu valmiiksi.)
Neljännet treffit, jos niin halutaan.
Hääjuhla: paikalla ovat kaikki hahmot ja kuningatar pyytää prinsessaa tekemään valintansa. Yleisö saa äänestää, kuka puolisoehdokas on mieluisin.

Treffiskenaariot:

Chez Pierre –ravintola ja rahakkaan kauppiassuvun poika Voitto

Voitto on nautiskelija, pröystäilevä, opportunisti.

Voitto tapaa prinsessan ja hänen palvelijansa kaupungin hienoimmassa ravintolassa. Heti alkuun on valittava, minne seurue istuutuu:

Terassille
Saliin
Yksityiseen kabinettiin

Voitto jutustelee seurueen kanssa. Hän kiinnostuukin arvaamatta prinsessan palvelijasta ja rupeaa lähentelemään tätä! Miten prinsessa reagoi:

Poistuu paikalta (jolloin skenaario loppuu)
Häpeää itseään
Koettaa voittaa Voiton huomion

Treffien lopuksi Voitto haluaa tehdä prinsessaan vaikutuksen ja antaa tälle lahjan. Vaihtoehtoja ovat:

Yksisarvinen
Kaulakoru
Ilta Voiton luona eksoottisten yrttien ja keijupölyn kera

Tornin takkahuone ja velhon oppipoika Luigi

Luigi on liehittelijä, äkkipikainen, salaperäinen.

Luigi toivottaa prinsessan ja palvelijan tervetulleiksi tornin viihtyisässä takkahuoneessa. Hän tarjoaa prinsessalle tervetuliaismaljan. Juoko prinsessa tervetuliaisdrinkin?

Kyllä
Ei kiitos

Jos prinsessa kieltäytyy tervetuliaismaljasta, Luigi kimpaantuu. Kysytään miten prinsessa reagoi:

Imartelee Luigia ja pyytää häntä näyttämään taikatempun
Odottaa että hän leppyy
Juo drinkin kohteliaisuudesta

Jos prinsessa päätyy juomaan, hän tekee sen hartaasti ja huolellisesti silmät suljettuna. Sillä aikaa valitaan, mihin hänen katseensa osuu juoman juotuaan:

Luigiin
Palvelijaan
Jakkaraan

Juoma on lemmenjuoma, joten prinsessa rakastuu valittuun kohteeseen ja takertuu siihen tiukasti. Luigi kimpaantuu, mikäli valinta ei osu häneen.

Metsälampi ja nymfi

Nymfi on suloinen, viettelijätär, vähän tuhma.

Kun prinsessa ja palvelija saapuvat paikalle, nymfi uiskentelee alastomana metsälammessa ja viittilöi prinsessaa luokseen. Miten prinsessa lähestyy nymfiä?

Menee uimaan
Pyytää nymfin rannalle
Poistuu järkyttyneenä paikalta (jolloin skenaario loppuu)

Mikäli prinsessa pulahtaa lampeen, valitaan mitä vedessä tapahtuu seuraavaksi:

Sukeltelua ja helmenkalastusta
Hierontaa
Suukottelua

Mikäli prinsessa pyytää nymfin rannalle, valitaan mitä metsäaukiolla tapahtuu seuraavaksi:

Villiä biletystä faunien kanssa
Kiihkeää kiipeilyä puussa
Tanssia

Hevostallit ja kunniallinen sotilas Sir George

Sir George on kunniallinen, kunnollinen, yes-mies.
Prinsessa ja palvelija tapaavat Sir Georgen hevostalleilla. Kunniallisena miehenä soturi haluaa tietää, onko prinsessa huolehtinut siveydestään. Mitä hän vastaa?

Kyllä
En (jolloin skenaario loppuu)
Kuinka julkea kysymys!

Treffitilanne jatkuu tylsänä, ja prinsessa on oikeastaan kiinnostuneempi hevosista kuin Sir Georgesta. Palvelija puuttuu peliin ja pyytää prinsessaa ehdottamaan jotain tekemistä sotilaalle:

Hukutin rannerenkaani heinäkasaan. Mentäisiinkö etsimään sitä?
Käytäisiinkö pihalla kävelyllä?
Leiki hevosta!

Sir George tekee työtä käskettyä.

Jälkihuomautuksia:

Alun perin peliin suunniteltiin myös prinsessan mainepisteiden laskua, mutta ne jätettiin pois toteutuksen yksinkertaistamiseksi. Treffien sujuvuutta voisi myös koettaa mitata pisteitä laskemalla, jolloin pelin lopussa Se Oikea kumppani määräytyisi jonkinlaisen pistelogiikan mukaan. Toisaalta, yleisön mielestä voi olla hauskempaa, että he saavat itse valita puolison. Ainakin meidän peluutuksessamme yleisö ja prinsessa itse olisivat päätyneet samaan vaihtoehtoon.

Kiitos ja kunnia pelin suunnittelusta kuuluu Heidille, Joakimille, Jonnille, Nooralle ja Tuirelle sekä Jussille, joka antoi meille hyviä vinkkejä pelin kehittämisen lomassa.

Tekijäkaarti toivottaa fantsuja hetkiä Fantsudeitin parissa!